ما در این مقاله یک لیست را جمع‌آوری کرده‌ایم. یک لیست از تمام فیلم‌ها و سریال‌هایی که به بازاریابی و فروش مرتبط هستند. ماجراهایی که هم بتوانند شما را سرگرم کنند و هم دربارۀ جنبه‌های مختلف دنیای کسب و کار به شما چیزهایی بیاموزند. با ما همراه باشید!

این لیست روزی تکمیل خواهد شد…

مدت‌هاست که قصد داشتیم این مقاله را منتشر کنیم. فقط یک مساله کوچک جلوی ما را می‌گرفت: هیچوقت نمی‌توان لیستی ساخت که از آن ۱۰۰% مطمئن بود. بسیاری فیلم‌ها و سریال‌ها (و همینطور مستندها) هستند که ما هنوز ندیده‌ایم. شاید هم هنوز منتشر نشده باشند و در آینده باید منتظرشان باشیم. برای همین تصمیم گرفتیم کمال‌گرایی را کنار بگذاریم و مسیری جذاب‌تر را در پیش بگیریم.

ما فیلم‌ها و سریال‌هایی که خودمان دوست داشتیم را در این لیست آورده‌ایم. اگر شما هم چیز جذابی دیده‌اید که به نظرتان ارزش حضور در این لیست را دارد، خوشحال می‌شویم چند خط درباره آن بنویسید و برای ما بفرستید تا آن را به لیست اضافه کنیم. (البته بعد از آنکه خودمان تماشایش کردیم.) به نظرتان با کمک شما، روزی این لیست تکمیل خواهد شد؟

بهترین فیلم‌ها درباره بازاریابی و فروش

به جشنواره فیما خوش آمدید. (فیما ترکیبی از کلمات فیلم و مارکتینگ است. انقدر زیرکانه!) وقت آن رسیده که فیلم‌های برگزیده را به شما معرفی کنیم… صدای طبل شنیده می‌شود…

Steve Jobs – در پس یک تصویر

فیلم استیو جابز

استیو جابز برای برخی یک قهرمان اسطوره‌ای است و برای برخی هم نماد سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی. (باقی آدم‌ها هم نظر خاصی درباره او ندارند.) مهم نیست شما در کدام یک از این دسته‌ها قرار می‌گیرید. در هر صورت لازم است این فیلم را ببینید. اما چرا؟

این فیلم دربارۀ انسانی است که در پس تصویر وجود دارد. یک انسان که به دنبال رویاهای خودش رفته و هیچ‌چیز جز کمال برایش راضی‌کننده نبوده است. ما فرصتی پیدا می‌کنیم تا استیو جابز را بهتر بشناسیم و افکار، تصمیم‌ها، نقاط قوت و نقص‌های او را درک کنیم.

البته، از الان به شما اخطار بدهم که قرار نیست یک فیلم هالیوودی پر زرق و برق تماشا کنید. اگر به دنبال چنین فیلمی هستید، باید به سراغ اثر دیگری بروید که بر پایه زندگی استیو جابز ساخته شده است (یعنی Jobs).

در این فیلم ما استیو جابز را قبل از ۳ کنفرانس اپل دنبال می‌کنیم. استیو جابزی که در حین صحبت‌هایش با افراد مختلفی (به خصوص مدیر بازاریابی اپل) جنبه‌های مختلف شخصیتش را به نمایش می‌گذارد.

یک نکته اضافی: اگر اهل فیلم دیدن باشید، حتماً از این خبر خوشحال می‌شوید که کیت وینسلت و مایکل فاس‌بندر در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

Moneyball – داستان رکوردشکنی با اعداد

فیلم مانی بال: نقش تحلیل در موفقیت

خبر بد: ما با یک فیلم ورزشی روبرو هستیم.
خبر خوب: ما با یک فیلم ورزشی معمولی روبرو نیستیم!

مانی‌بال داستان یک انقلاب فکری (در ورزش) است. یک انقلاب فکری که دستاوردش بی‌نظیر است: ۲۰ برد پیاپی برای یک تیم بیسبال در مسابقات سال ۲۰۰۲، آن هم در حالی که سومین تیم کم‌هزینۀ مسابقات محسوب می‌شدند. اما این دستاورد چگونه ممکن شد؟

ساده است: تحلیل درست!

یک تیم حتماً برای بردن به ستاره نیاز ندارد. بلکه آدم‌های مختلف باید در جای درست خودشان قرار بگیرند. (همین موضوع درباره بودجه بازاریابی شما هم درست است. شما باید با تحلیل درست، روی کانال‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که بیشترین بازگشت را دارند.)

ما در طول فیلم، مدیر این باشگاه یعنی بیلی بین (با بازی برد پیت) و دستیار او پیتر براند را در مسیر ساختن یک تیم قدرتمند (اما کم هزینه) دنبال می‌کنیم.

The Big Short – ماجرای یک سقوط

Big Short: کوتاه بزرگ یک فیلم درباره رکود اقتصادی 2008 آمریکاست.

سال ۲۰۰۸ بود که همه‌چیز سقوط کرد! تا آن سال همه‌چیز خوب به نظر می‌رسید. اقتصاد در حال رشد بود. همه از وضع موجود راضی بودند. اما در یک لحظه همه‌چیز وارونه شد. آیا اتفاق خاصی افتاده بود؟ خیر! فقط واقعیت خودش را نشان داده بود. حبابی که بی‌دلیل در حال رشد بود، ناگهان ترکیده بود.

۱۰ ترفند کلیدی سئو که حتماً باید بدانید!حتما بخوانید: ۱۰ ترفند کلیدی سئو که حتماً باید بدانید!

فیلم بیگ‌شورت، داستان پشت این رکود اقتصادی را برای ما برملا می‌کند. اینکه چطور اقتصاد آمریکا، در پس یک ظاهر سالم، در حال فروپاشی بود. و البته، قسمت جذاب ماجرا اینجاست که ما افرادی را دنبال می‌کنیم که زودتر از دیگران متوجه این موضوع شده بودند و به لطف این ریزبینی خود، این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

بیگ‌شورت به ما می‌آموزد که درگیر ظاهر ماجرا نشویم و با واقعیت تلخ روبرو شویم؛ یعنی همان دارویی که در نهایت نویشدن آن به سود ما خواهد بود.

در نهایت بگذارید ساده بگوییم: شما باید این فیلم را تماشا کنید، چرا که کم نیستند استارتاپ‌هایی که دقیقاً همین مسیر را به سوی نابودی طی کرده‌اند.

The Intern – تقابل جهان جدید و قدیم کسب و کار

فیلم Intern (کارآموز) درباره تقابل دنیای کسب و کار جدید و قدیم است

کارآموزی از آن دوره‌هایی است که معمولاً آدم‌ها هیچوقت فراموش نمی‌کنند! شما برای اولین بار پا به جهان کسب و کار می‌گذارید و با فوت و فن‌های آن آشنا می‌شوید. (اگر تا به حال کارآموز نبوده‌اید، به اولین سال خود در دنیای کسب و کار فکر کنید.)

اما این فیلم دربارۀ یک کارآموز معمولی نیست. ما دربارۀ یک کارآموز ۷۰ ساله صحبت می‌کنیم که تصمیم گرفته یک بار دیگر پا به جهان کسب و کار بگذارد؛ اما نه یک کسب و کار سنتی… یک استارتاپ؛ که تازه، توسط یک زن مدیریت می‌شود. طبیعی است که این جهان برای او کاملاً جدید است.

جذابیت دیگر فیلم اینجاست که شخصیت ۷۰ ساله ما یک آدم معمولی نیست؛ بلکه رابرت دنیرو است. حضور او در یک فیلم کافی است تا همه‌چیز گرم‌تر و صمیمی‌تر شود. در فیلمِ کارآموز هم دقیقاً همین اتفاق می‌افتد. به نحوی که احتمالاً در اواسط فیلم آرزو بکنید که شما هم یک رابرت دنیرو به عنوان کارآموز داشتید.

از همه اینها که بگذریم، فیلم کارآموز به ما درس‌هایی درباره تعادل بین کار و زندگی، اهمیّت تجربه در کنار نوآوری و نقش زن در دنیای کسب و کار می‌دهد.

در نهایت باید بگویم که هر چند این یک فیلم بی‌نقص نیست و قطعاً به اندازه برخی دیگر از عناوین این لیست تاثیرگذار نخواهد بود، اما قطعاً ارزش یک بار دیدن را دارد.

Thank You for Smoking – سیگار و ضررهایش

فیلم Thank You for Smoking به شما درباره روش های مذاکره خواهد آموخت

احتمالاً بتوانید موضوع فیلم “ممنون که سیگار می‌کشید” را حدس بزنید. بله! این فیلم درباره سیگار است و کسانی که از حق و حقوق آن به عنوان یک محصول (و البته سودهای کلان خود) دفاع می‌کنند.

شخصیت اصلی فیلم، نیک نیلر است. کسی که به شغل شریف لابی‌گری برای سیگار مشغول است و باید با اتهام‌های بی‌دلیلی که پزشکان به سیگار می‌زنند، مقابله کند. و در کنار این موضوع، باید به پسر کوچکش توضیح بدهد که چرا آدم‌ها از نظر اخلاقی با او مشکل دارند.

این فیلم چیزهای جالبی درباره مذاکره و روابط عمومی به شما یاد خواهد داد.

Joy –  داستان یک کارآفرین زن

فیلم جوی (Joy): زنان موفق در دنیای کسب و کار

جوی یک زن است که از همان دوران کودکی، توانایی او در نوآوری توجه آدم‌ها را به خود جلب می‌کرد. اما در نهایت یک زندگی عادی (شامل شوهر، بچه، مشکلات مالی و …) نصیبش شده است. با اینحال چه کسی گفته که او حق ندارد رویاهای بزرگ‌تری در سر بپروراند؟

لینک بیلدینگ پیشرفتهحتما بخوانید: لینک بیلدینگ پیشرفته

ما در مسیر تبدیل شدن جوی به یک کارآفرین همراه او خواهیم بود و می‌بینیم که چطور از یک ایدۀ ساده و جذاب، یک کسب و کار می‌سازد.

با دیدن این فیلم کمی درباره نوآوری، کمی درباره بازاریابی و بسیاری چیزها درباره تلاش کردن یاد خواهید گرفت. و البته اگر یک خانم هستید، این فیلم به شما کمک می‌کند تا به رویاهای خود بیشتر باور داشته باشید.

Jiro: Dreams of Sushi – یک سمفونی از سوشی‌ها

داخل یکی از ایستگاه‌های متروی توکیو، یک رستوران سوشی کوچک وجود دارد. یک رستوران که فقط ۱۰ صندلی دارد.

اما این سادگی، فقط ظاهر ماجراست. این رستوران که توسط جیرو راه‌اندازی شده، توانسته یک امتیاز ۳ ستاره (یعنی بالاترین امتیاز) را از راهنمای سفر معتبر فرانسوی، “میچلین”، دریافت کند. امتیازی که به این سادگی‌ها به دست نمی‌آید. آدم‌ها از سراسر جهان برای خوردن غذا به این رستوران می‌روند و نزدیک به ۳۰۰ دلار بابت یک وعده غذایی که شامل ۲۰ سوشی مختلف می‌شود، پرداخت می‌کنند. و البته، باید صندلی خود را از ماه‌ها قبل رزرو کرده‌ باشند.

ما در این مستند، ماجرای این رستوران کوچک را دنبال می‌کنیم و دلیل موفقیت آن را می‌فهمیم: کمال‌گرایی جیرو!

رستوران جیرو فقط برای شما سوشی سرو نمی‌کند. این رستوران یک سمفونی از طعم‌ها را برای شما می‌نوازد. این رستوران یک تجربه به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند. یک تجربه که گویی دقیقاً برای خود شما ساخته شده است.

درس بزرگ مستند جیرو به ما مشخص است: در نهایت همه‌چیز به تجربۀ مشتری برمی‌گردد! تجربه‌ای که با کمال‌گرایی در تمام جنبه‌های کسب و کار، فراموش‌نشدنی خواهد شد.

The Founder – فست فودها متولد می‌شوند

بنیانگذار (Founder) داستان و تاریخچه مک دونالد

آیا می‌دانستید که شرکت مک‌دونالد بزرگترین کارآفرین خصوصی در تمام دنیاست؟ این فست‌فود زنجیره‌ای دارای بیش از ۳۵ هزار شعبه در تمام جهان است، ۳۷۵ هزار کارمند دارد و روزانه به ۶۸ میلیون نفر سرویس می‌دهد.

اگر دوست دارید بدانید که چطور مک‌دونالد به چنین کسب و کار بزرگی تبدیل شد، باید فیلم بنیان‌گذار را ببینید. فیلمی که دقیقاً به شما نشان می‌دهد که چطور برای اولین بار، ایدۀ فست فود به لطف دو برادر، در یک رستوران کوچک در کالیفرنیا به واقعیت پیوست و سپس به لطف آقای بنیان‌گذار، این ایده تبدیل به یک کسب و کار جهانی شد. و در این حین، دو برادر ماجرا به کل به فراموشی سپرده شدند.

ما در طول فیلم چیزهایی درباره کسب و کار یاد می‌گیریم و می‌فهمیم که چطور منبع درآمد اصلی یک کسب و کار لزوماً چیزی نیست که در ظاهر ماجرا به نظر می‌آید. اما مهم‌تر این موضوع، این فیلم یک سوال اساسی از ما می‌پرسد: جایگاه اخلاقیات در دنیای کسب و کار کجاست؟ و آیا واقعاً موفقیت ارزش فدا کردن همه‌چیز را دارد؟

از نظر ما که نباید شبیه آقای بنیان‌گذار بود. نظر شما چیست؟

Social Network – وقتش رسیده که اجتماعی شویم

سوشال نتورک (Social Network): داستان و تاریخچۀ فیسبوک

شبکه اجتماعی ماجرای اولین و بزرگترین سوشال نتورک جهان یعنی فیسبوک است. اینکه چطور یک جوان دانشجو توانست در جایی موفق شود که غول‌های تکنولوژی جهان آنجا شکست خورده بودند.

۸ فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال ۲۰۱۷حتما بخوانید: ۸ فاکتور اصلی رتبه‌ بندی سایت در گوگل برای سال ۲۰۱۷

شبکه اجتماعی شاید فیلم مورد علاقه ما نباشد، اما در هر صورت دیدن آن خالی از لطف نیست. به خصوص که چیزهای درباره رفتار انسان‌ها، نحوه رشد یک استارتاپ و البته مساله اخلاقیات در کسب و کار به ما می‌آمورد.

بهترین سریال‌ها درباره بازاریابی و فروش

اکنون اجازه دهید به سراغ دسته سریال‌ها برویم. سریال‌های که دیدن آنها برای هر بازاریاب و فروشنده‌ای جذاب خواهد بود. البته لیست سریال‌های ما در حال حاضر فقط شامل یک سریال می‌شود. اما در آینده سعی می‌کنیم این لیست را گسترش بدهیم.

Mad Men – تبلیغات و زندگی

سریال Mad Men: زندگی از نگاه یک تبلیغاتچی

ماجرای سریال Mad Men به اواسط قرن ۲۰ بر می‌گردد و مربوط به آژانس‌های تبلیغاتی این دوره است. در این سال‌ها به مردان تبلیغاتی که در Madison Avenue کار می‌کردند، اصطلاحاً Mad Men می‌گفتند. این لقب به این دلیل به آنها تعلق گرفته که شکل جدیدی از تبلیغات را به وجود آوردند.

ما در طول سریال، داستان شخصی به نام Don Draper (دان دریپر) را دنبال می‌کنیم. یک مرد میانسال که نبوغ او در تبلیغات زبانزد خاص و عام است. البته دان دریپر با وجود تمام موفقیت‌هایش، یک انسان تنهاست. انسانی که همواره در جستجوی هویتی برای خود و معنایی برای زندگی است. (جستجویی که جذابیتی بی‌نظیر به سریال می‌دهد.)

اما چرا باید این سریال را تماشا کنید؟ ساده است: Mad Men چیزهای بسیاری درباره صنعت تبلیغات، روانشناسی انسان و البته طراحی کمپین‌های موثر به شما می‌آموزد. اما این تنها جذابیت سریال Mad Men نیست.

شخصیت‌های این سریال کاملاً باورپذیر هستند. شخصیت‌هایی که همه آنها به راحتی می‌توانند در دنیای واقعی ما هم وجود داشته باشند. و ورود به جهان این شخصیت‌ها و درک افکار و انگیزه‌های آنها، واقعاً لذت‌بخش است. به علاوه، دیدن جامعه آمریکایی قدیمی و اتفاق‌های آن هم یک طعم جذاب دیگر به سریال می‌دهد.

سریال Mad Men آنقدر خوش‌ساخت و درگیرکننده است که بسیاری از منتقدان آن را به عنوان یکی از بهترین سریال‌هایی که تا به امروز ساخته شده می‌شناسند و برای سال‌های متمادی توانسته جایزه بهترین سریال را از جشنواره‌های مختلف دریافت کند.

در آینده چه عناوینی به لیست ما اضافه خواهند شد؟

در آخر اجازه دهید لیستی از فیلم‌ها، مستندها و سریال‌هایی را بیاوریم که ممکن است در آینده به این لیست اضافه شوند. اینها مواردی هستند که یا تماشا نکرده‌ایم، یا در حال حاضر فکر نمی‌کنیم که در لیست اصلی ما جایی دارند. هر چند در آینده (بعد از اینکه تماشایشان کردیم) ممکن است به این لیست اضافه شوند. البته، شما هم اگر هر کدام را تماشا کردید، می‌توانید چند خط درباره آن بنویسید و برای ما بفرستید تا اگر متن شما تائید شد، به این لیست اضافه شود.

  • Art & Copy
  • Jerry Maguire
  • Wall Street
  • Pirates of the Silicon Valley
  • Glengarry Glen Ros
  • Wolf of Wall Street
  • The Greatest Movie Ever Sold
  • Wag the Dog
  • Crazy People
  • Generation P
  • Nothing in Common
  • The Joneses
  • The Light Bulb Conspiracy
  • Our Brand is Crisis

به پایان آمد این دفتر!

شما هیچ‌کدام از این فیلم‌ها را دیده‌اید؟ اگر پاسخ مثبت است، نظرتان درباره آن چه بوده است؟ از بین عناوینی که معرفی شدند، به نظرتان کدامیک جذاب‌تر است و دوست دارید آن را تماشا کنید؟ ما منتظر نظرات شما هستیم. در ضمن اگر فکر می‌کنید که فیلمی لیاقت قرار گرفتن در این لیست را دارد که از قلم افتاده، حتماً در بخش نظرات مطرح کنید 🙂



Source link


ما عادت داریم آدرس یک سایت را تایپ کنیم و گوگل آن را برایمان نمایش ‌دهد. ولی چیزی که نمی‌دانیم پروسه‌‌ی جالبی است که در پشت این صحنه انجام شده. شاید هم در دلمان بگوییم اصلا مکانیزم سایت چه ربطی به من دارد؟! مساله همینجاست. اگر خودتان یک روز بخواهید سایتی داشته باشید، هنگام طراحی سایت به شما می‌گویند باید هاست و دامنه بخرید.

اگر به هیچ عنوان نمی‌دانید هاست چیست؟ دامنه چیست؟ برای طراحی سایت به چه چیزهایی نیاز دارید؟ هاست مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟ کدام نوع هاست مناسب شماست؟ و… باید بگویم که جای درستی آمدید. چون می‌خواهم ثابت کنم که مبحث هاست و دامنه واقعا جذاب و کاربردی است.

در این مطلب ۰ تا ۱۰۰ مبحث هاست را یاد می‌گیرید. خب آماده بشوید که وارد دریچه نوار مرورگر بشویم و ببینیم در دنیای وب چه می‌گذرد.

مواد لازم برای ساخت سایت!

در بحث طراحی سایت، قرار است علاوه بر هاست به اصطلاحاتی مانند دامنه، سیستم مدیریت محتوا و قالب سایت بر‌بخوریم. پس بهتر است همین اول تکلیفمان را روشن کنیم و با این مفاهیم آشنا شویم.

  1. دامنه

وقتی خود شما بخواهید مثلا وارد سایت نوین شوید اول از همه چه کار می‌کنید؟ درست است، آدرس سایت را وارد نوار مرورگرتان می‌کنید. در دنیای طراحی سایت هم انتخاب نام یا دامنه اولین قدم است و به صورت پسوند دامنه. نام دامنه. www ثبت می‌شود.

نکته قابل توجه این است که دامنه اختصاصی است و نباید تکراری باشد. یعنی حالا که ما صاحب دامنه  www.novin.com هستیم، شما نمی‌توانید همین نام را برای وبسایتتان انتخاب کنید. خرید دامنه هم به سادگی و از طریق شرکت‌های ارائه‌دهندۀ خدمات ثبت و تمدید دامنه انجام می‌شود. با یک جستجوی ساده در اینترنت کلی از این سایت‌ها برایتان نمایش داده می‌شود و فقط لازم است نام مورد نظر خود را انتخاب کنید، هزینه آن را بپردازید، و اجاره آن را به طور سالیانه تمدید کنید.

انتخاب دامنه برای طراحی سایت

  1. هاست

دامنه فقط یک اسم اختصاصی برای شماست، و برای نمایش سایت نمی‌توانیم اطلاعات را روی یک نام خالی سوار کنیم. پس ما نیاز داریم یک فضا و حافظه هم بخریم، که اطلاعات را وارد آن کنیم و این اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت قابل دسترسی برای مخاطبان شود.

  1. سیستم مدیریت محتوا

سایت ما تا آخر به یک شکل باقی نمی‌ماند. ما همواره تلاش می‌کنیم سایت خود را بروز کنیم، برای کاربران مطالب جدید قرار بدهیم، محصولات جدیدمان را بارگذاری کنیم و … .

حالا دو راه داریم!

  • راه سخت‌تر این است که هر سری وارد فضای ذخیره‌سازی اطلاعات سایتمان (در هاست) بشویم و برای اضافه کردن مطلب جدید کدنویسی کنیم و سایت را به گند بکشیم!
  • و راه دوم اینکه یک سیستم مدیریت محتوا بر روی هاست نصب کنیم. سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و … رسالتشان این است که “مدیریت و افزودن محتوای سایت” را برایمان ساده کنند. در واقع فقط کافی است مقاله، عکس و یا محصولات خود را وارد آن‌ها کنیم تا به طور خودکار اطلاعات ما در سایت نمایش داده شود.
  1. قالب سایت

حتما شما هم تا به حال وارد سایت‌هایی شده‌اید که گرافیک و زیبایی بصری آن را تحسین کردید. این زیبایی ظاهری به قالب سایت برمی‌گردد. این قالب‌ها در واقع مثل پوسته‌ای روی سایت شما قرار می‌گیرند و فونت، ابعاد، ستون‌ها، رنگ‌ها، و به کل محیط سایت را تعیین می‌کنند. می‌توانید قالب مورد نظرتان را از بین نمونه‌های موجود انتخاب کنید یا طراحی قالبی که در ذهنتان است را به یک طراح بسپارید.

تعریف هاست

حالا که با مفاهیم پیش‌نیاز آشنا شدیم، برویم سر اصل مطلب! اجازه بدهید اول تعریف رایج “هاست چیسترا با هم بخوانیم و بعد برای درک بهتر آن را با یک رستوران مقایسه کنیم!

هاست یا میزبانی وب (به انگلیسی Host) قسمتی از یک سرور است، که به ازای مبلغی در اختیار شما قرار می‌گیرد. این سرور همیشه و به صورت ۲۴ ساعته به اینترنت متصل است. حالا اگر شما در هاستتان اطلاعات سایت خود را قرار دهید، وب سایت شما در سرتاسر اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد. و مخاطبان می‌توانند با وارد کردن آدرس سایت در مرورگر، هر لحظه از شبانه روز وارد سایت شما بشوند.

هاست چیست

تصور کنید هاست یک رستوران ایتالیایی خوشمزه است!

رستوران ایتالیایی دوست دارید؟ من که عاشق پاستا با پنیر هستم! خب، تصور کنیم که شما قصد دارید یک رستوران خیلی خفن در شهر افتتاح کنید.

  • در مرحله اول به دنبال کارهای اداری رفتید، مجوز های لازم را گرفتید و در نهایت اسم رستوران را به ثبت رساندید(مرحله انتخاب دامنه)
  • حالا زمانش رسیده که در یک خیابان (سرور)، فضایی برای رستوران اجاره کنید (هاست) و در واقع تمام میز و صندلی‌ها، تجهزات آشپزی، مواد اولیه (اطلاعات سایت) را در آن قرار دهید.
  • در ادامه مخاطبان که کم کم اسم رستوران شما را شنیده‌اند، می‌توانند با مراجعه به آدرستان به رستوران بیایند و بتوانید غذاهای لذیذتان را برایشان سرو کنید.

فکر می‌کنم حالا دستگیرتان شده باشد که هاست چیست. پس وقتش است که آن را به طور فنی‌تر بررسی کنیم تا بتوانیم بهترین هاست را برای سایتمان انتخاب کنیم.

آیا نمی‌شود به جای خرید هاست از کامپیوتر خودمان استفاده کنیم؟

خیالتان را راحت کنم پاسخ قطعی “خیر” است! وقتی شما هاست می‌خرید، در واقع یک حساب کاربری به شما اختصاص داده می‌شود. با توجه به هزینه‌ای که پرداخت کردید “حجم دیسک و مشخصات خاصی” از یک سرور را اجاره می‌کنید. شاید فکر کنید خب چه کاری است! اصلا هاست چیست من از فضای کامپیوتر خودم استفاده می‌کنم و اطلاعات سایتم را وارد سیستم خودم می‌کنم.

این کار عملا ممکن نیست. چون سرورها با کامپیوتر شخصی بسیار متفاوتند. کامپیوترهای ما با سخت‌افزارهای ضعیف‌تر و اینترنت محدود کار می‌کنند. اما سروری که هاست میزبانی ارائه می‌دهد بسیار قدرتمند، پر سرعت و با پهنای باند بالا است. به علاوه برای اینکه سایتتان برای بازدیدکننده‌ها همیشه در دسترس باشد، لازم است که آن را ۲۴ ساعته روشن نگه دارید و به محض خاموش شدن سایتتان هم دیگر قابل نمایش نیست!

ویدئو: چطور می‌توانید یک ایده را ترویج داده و همه‌گیر کنید؟حتما بخوانید: ویدئو: چطور می‌توانید یک ایده را ترویج داده و همه‌گیر کنید؟

یک دلیل دیگر این است که در شرکت‌های هاستینگ، سرورها در فضاهایی مخصوص ( اتاق‌های دیتاسنتر) نگهداری می‌شوند. در این اتاق‌ها تعداد زیادی سرور در قفسه‌ها با تاسیسات کامل قرار دارد. به صورت ۲۴ ساعته به برق و اینترنت متصل هستند و حتی تمهیدات قطع برق، زلزله و آتش‌سوزی و … در این فضاها در نظر گرفته شده است.

نمونه اتاق دیتاسنتر

سروری که گفتید دقیقا چیست؟!

سرور

از نظر فیزیکی سرور یک کامپیوتر یا دستگاه همیشه روشن، و همیشه در دسترس است. اگر این دسترسی فقط در محدوده شما و همکارانتان باشد به آن سرور تحت شبکه می‌گوییم. که احتمالا نمونه آن را در بخش IT شرکتتان دیده‌اید. اما اگر دسترسی سرور در میان تمااام کامپیوترهایی باشد که از طریق اینترنت به هم متصل هستند، به آن سرورهای اینترنتی می‌گویند. که می‌شود همین سرورهایی که داریم از آن صحبت می‌کنیم.

سرورها وظیفه دارند محتوای سایت‌ها را در خود نگه دارند، و اطلاعاتی که شما در هر ساعت از شبانه روز در اینترنت جستجو می‌کنید را برایتان نمایش بدهند.

تمام شرکت‌ها، ارگان‌ها، و حتی افراد شخصی که نیاز به سایت دارند به “شرکت‌های ارائه دهنده هاست و میزبانی وب” مراجعه می‌کنند. این شرکت‌ها یک سرور میزبان برای شما در نظر می‌گیرند و بخشی از هارد آن را به شما می‌فروشند. از چند سایت تا صد سایت می‌توانند از یک سرور مشترک استفاده کنند، و دیگر نیازی نیست هر کس هزینه خرید و نگهداری یک سرور جداگانه را بپردازد.

تعداد سایت‌هایی که بر روی یک سرور قرار می‌گیرد به عواملی مانند قدرت پردازنده، قدرت رم، و میزان فضای سرور بستگی دارد. در ادامه این مشخصات را تحت عنوان ویژگی‌های هاست بررسی می‌کنیم.

ویژگی های لازم برای یک هاست چیست؟

برای خرید یک هاست خوب باید با ویژگی های آن هم آشنا باشیم تا کلاه سرمان نرود! برای آگاهی از ویژگی‌های هاست میزبان وب، آن ها را در دو دسته‌ی خصوصیات سخت افزاری و نرم افزاری دسته بندی کردم، که هر دسته شامل مواردی به شرح زیر است:

ویژگی های سخت افزاری هاست چیست؟

  1. فضای هاست Disk Space

فضای هاست مثل حجم هارد دیسک یا حافظه گوشی موبایل شماست. و حجمی از سرور است که به شما تعلق می‌گیرد تا بتوانید فایل‌ها، محتوا، قالب و … را روی آن آپلود کنید.

شرکت‌های هاستینگ معمولا تنوع فضای هاست از ۵۰MB تا ۱۰۰۰۰MB به شما ارائه می‌دهند. حجم مورد نیاز شما بستگی به سایتتان دارد. قبل از خرید باید به استاتیک یا داینامیک بودن سایت، سیستم مدیریت سایت، ماژول‌های مورد استفاده، دیتابیس‌ها، قالب سایت و … توجه کرد. برای تخمین می‌توانید از تجربه‌ی طراح سایتتان هم کمک بگیرید.

  1. پهنای باند Bandwidth

می‌خواهم یک داستان بگویم دلتان را خون کنم! یادتان هست موقع اعلام نتایج کنکور چه اتفاقی می‌افتاد؟ با دست‌های لرزان آدرس سایت سنجش را وارد می‌کردیم و با چی مواجه می‌شدیم؟ سایت برایمان باز نمی‌شد! دوباره و دوباره در حالی که از استرس کبود شده بودیم این کار را انجام می‌دادیم! تا بالاخره بعد از ده‌ها مرتبه موفق می‌شدیم نتایج درخشانمان را ببینیم!

پهنای باند همین است. مانند اتوبانی می‌ماند که هرچه عرض آن بیشتر باشد مسافر در ترافیک نمی‌ماند و سریع‌تر به مقصد می‌رسد. شما هم برای اینکه چند کاربر به طور همزمان بتوانند محتوای سایتتان را ببینند به یک هاست با پهنای باند بالا دارید.

پهنای باند به ۲ عامل اصلی بستگی دارد حجم اطلاعات سایت و میزان بازدید مورد انتظار. سایت‌هایی که اجازه دانلود و آپلود فایل می‌دهند نیاز به پهنای باند خیلی بالا دارند و احتمالا مجبور به استفاده از هاست دانلود شوند. اما برای سایت‌های معمولی می‌توان اندازه متوسط هر صفحه را حساب کرد. فرض کنید هر صفحه سایت شما ۱۰۰ کیلوبایت باشد و در روز میانگین ۵۰۰ بازدید کننده دارید، که هر کدام ۴ صفحه از سایتتان را ببینند. ترافیک روزانه شما ۱۰۰*۵۰۰*۴ برابر با ۲۰۰ مگابایت خواهد بود. حالا این اندازه را در ۳۰ روز ماه ضرب کرده و پهنای باند مورد نیاز ماهانه را حساب کنید.

  1. کنترل پنل Control panel

اگر بخواهم ساده بگویم کنترل پنل یک رابط گرافیکی، برای مدیریت هاست شماست. شرکت هاستینگ بعد از خرید به شما رمز و دسترسی یک کنترل پنل تحت وب را ارائه می‌دهد. بعد از ورود به این پنل شما می‌توانید بدون نیاز به کدنویسی، از طریق آیکون‌های گرافیکی هاست خود را مدیریت، و موارد زیر را کنترل کنید:

  • مدیریت حساب کاربری
  • مشاهده میزان حجم مصرفی و حجم باقی مانده
  • میزان مصرف پهنای باند
  • مدیریت مراکز داده (database)
  • افزودن دامنه به هاست
  • نصب سیستم مدیریت محتوا
  • و امکانات متنوع دیگر

یکی از محبوب‌ترین کنترل پنل‌های حاضر، CPANEL است. که اکثر شرکت‌های هاستینگ به دلیل محیط ساده و کاربردی همین پنل را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. البته کنترل پنل های دیگری هم برای هاست قابل استفاده هست مانند Direct admin و Plesk…

کنترل پنل cpanel

  1. افزودن دامین Addon domain

افزودن دامنه یا ادان دامین، امکانی است که به شما اجازه می‌دهد دامنه‌های بیشتری را در هاست خودتان ثبت کنید. و با هر کدام از دامنه‌ها یک سایت جدید راه اندازی کنید.

مثلا تصور کنید هنگام خرید هاست مقابل یکی از آنها نوشته شده که ۲ تا ادان دامین دارد. این یعنی شما که قصد ایجاد سایت “فروش کیف و کفش” دارید، شاید در آینده که کارتان گرفت بخواهید سایت دیگری برای فروش “تجهیزات ورزشی” هم به آن اضافه کنید. در اینصورت دیگر نیازی نیست هاست جدیدی تهیه کنید و می‌توانید از طریق کنترل پنل، روی همین هاست یک دامنه جدید وارد کنید.

  1. آپ تایم Up time

سرور باید در هر ثانیه از ۲۴ ساعت بتواند سایت شما را در دسترس نگه دارد. وگرنه مخاطبان قادر به دیدن وبسایت شما نخواهند بود. گاهی ممکن است به دلیل مشکلات فنی این دسترسی قطع شود (downtime) که خب اتفاق خوبی نیست! برای همین یکی از موارد قابل توجه، آپ تایم هاست است (مخصوصا برای سایت‌های فروشگاهی که با قطعی سایت، در واقع مشتری خود در آن لحظات را از دست می‌دهند).

معمولا شرکت‌های هاستینگ آپ‌تایم را به صورت درصد بیان می‌کنند. مثلا رقم ۹۹٫۹۹% به این معنی است که در یک سال، سایت ممکن است فقط یک ساعت از کار‌افتادگی موقت داشته باشد.

  1. بکاپ گیری Back up

این روزها حتی بکاپ‌گیری از گوشی شخصی‌مان هم کلی اهمیت دارد، چه برسد به اطلاعات سایتمان! هنگام خرید هاست حتما از سرویس‌هایی استفاده کنید که بکاپ‌گیری دائم و منظمی دارند. بیایید روراست باشیم شرکت‌های هاستینگ که معجزه نیستند! اتفاق‌هایی مثل مشکلات فنی، خرابی و سوختگی سخت‌افزاری و… همیشه احتمال وقوع دارند. اگر شرکت هاستینگ از اطلاعات موجود روی هاست وب‌سایت شما بکاپ نداشته باشد، اطلاعاتتان در معرض نابودی کامل قرار می‌گیرد.

البته مزیت بکاپ‌گیری فقط هنگام خرابی سرور نیست. اگر خود شما هم هنگام توسعه و ویرایش وبسایتتان اشتباها یک فایل و پوشه را پاک کنید، ممکن است کل سایت شما با خطای جدی مواجه شود. در این‌صورت می‌توانید روی نسخه بکاپ هاستتان حساب کنید.

امکان مفید بکاپ گیری در هاست

ویژگی های نرم افزاری هاست چیست؟

همان‌طور که گفتیم سرورها یک سیستمی مانند همین لپ‌تاپ شخصی خودمان هستند. و لپ‌تاپ ما برای استفاده حتما به سیستم عامل نیاز دارد. به همین صورت سرورها هم دارای سیستم عامل هستند. و از دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز استفاده می‌کنند. حالا کافی است بدانیم تفاوت این دو با هم در چیست و کدام یک برای ما بهتر است؟

مقایسه هاست ویندوز و هاست لینوکس

در واقع در این مقایسه قرار نیست بگوییم بین لینوکس و ویندوز کدام خوب است و کدام به درد نمی‌خورد! هر کدام از این سیستم عامل‌ها شرایط و امکانات خاصی دارند و انتخاب شما باید براساس نوع سایتتان باشد. برای اطلاع از شرایطی که گفتم، بگذارید از جنبه‌های گوناگون مقایسه‌ای بین لینوکس و ویندوز داشته باشیم.

  • از نظر زبان برنامه نویسی: هاست ویندوز توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است. و فقط از زبان‌های برنامه‌نویسی ASP و NET پشتیبانی می‌کند (که خب صاحب امتیاز این دو زبان خود شرکت مایکروسافت است!) اما آمار نشان می‌دهد که اکثر سایت‌های جهان با زبان PHP برنامه نویسی شدند. یک امتیاز مثبت برای هاست لینوکس! چون لینوکس کاملا سازگار با زبان PHP است.
  • از نظر سیستم‌های مدیریت محتوا: اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا، دروپال، دیتالایف و فروشگاه ساز محبوب پرستاشاپ بر پایه PHP نوشته شدند. و فقط هاست لینوکس می‌تواند از این برنامه‌ها پشتیبانی کند.
  • از نظر کنترل پنل: همان‌طور که اشاره کردیم کنترل پنل Cpanel در حال حاضر از بهترین رابط‌های گرافیکی است (که اتفاقا اگر تازه‌کار هستید آموزش‌های فراوانی در اینترنت برای کار با این پنل وجود دارد.) در هاست لینوکس می‌توانید از کنترل پنل‌های Cpanel ، Direct admin ، Kloxo و Zpanel استفاده کنید. و درهاست ویندوز از Plesk و Website panel.
  • از نظر سرعت: در واقع سرعت هاست بیشتر به ویژگی‌های سخت‌افزاری برمی‌گردد و ربط چندانی به سیستم عامل سرور ندارد! اما می‌توان گفت در مواردی هاست لینوکس سرعت بیشتری از ویندوز دارد. چرا؟ چون لینوکس ابزارهای زیادی برای بهینه سازی و افزایش سرعت سایت پیش‌بینی کرده است.

 

آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایتحتما بخوانید: آموزش تصویری نصب گوگل آنالیتیکس برای آنالیز سایت

بالاخره کدام بهتر شد؟ هاست ویندوز یا لینوکس؟

این سوال پاسخ قطعی ندارد. چون سیستم عامل در وهله اول بستگی به زبان برنامه نویسی سایت شما دارد. و در ادامه سیستم مدیریت محتوایی که قصد استفاده دارید. اما در شرایط برابر همان‌طور که مقایسه کردیم، هاست لینوکس قابلیت‌های بیشتر و استفاده‌ی راحت تری برای کاربر دارد.

راستی یک ابهام را هم برطرف کنیم. اگر انتخاب شما هاست لینوکس باشد هیچ نیازی ندارید که کار با این سیستم عامل را بلد باشید. لینوکس و ویندوز تنها در سرور نصب هستند، و شما برای کار با سایتتان فقط از کنترل پنلتان استفاده می‌کنید.

سایر ویژگی های هاست

ویژگی‌های اصلی هاست به همین صورت بودند. ولی برای تکمیل بحث، فهرست‌وار به چند ویژگی تکمیلی هم اشاره می‌کنیم:

  • از دیتاسنترهای مشهور باشد: دیتاسنترهای معروف نسبت به موارد مشابه تازه تاسیس، کیفیت شبکه و سخت افزار بالاتری دارند. هنگام خرید هاست راجع به نام دیتاسنتر از شرکت ارائه‌دهنده سوال کنید و سپس راجع به کیفیت آن پرس و جو کنید.
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته داشته باشد: اگر همه ویژگی‌های هاستتان عالی باشد ولی پشتیبانی متعهد و پاسخگویی نداشته باشد حسابی توی ذوقتان می‌خورد. چون برای رفع برخی مشکلات خود حتما در طول استفاده به کمک پشتیبان نیاز پیدا می‌کنید. پس قبل از خرید راجع به ساعت پاسخگوی، شرح و حدود وظایف پشتیبانی سوال کنید.
  • امنیت بالایی داشته باشد: سرور می‌تواند در خطر حمله هکرها و یا سایر مسائل امنیتی باشد. حتما قبل از خرید راجع به تمهیدات امنیتی هاست سوال کنید. امنیت سرور باید هم از جهت فیزیکی در ساختمان دیتاسنتر تامین شده باشد، و هم به لحاظ نرم افزاری از بهترین فایروال، کنترل ۲۴ ساعته سرورها توسط کارشناسان امنیت وب، محافظت از حمله‌های DOS و DDOS و…سایر تمهیدات بهره‌مند باشد.

انواع هاست که می‌گویند منظورشان چیست؟!

تا اینجا تمام ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری هاست را یاد گرفتیم. یک مورد دیگری که برای خرید با آن مواجه می‌شوید انواع هاست است. ما خلاصه ای از گزینه‌های پیش رو را برایتان آورده‌ایم.

  1. هاست اشتراکی (Shared Web Hosting)

احتمالا می‌توانید حدس بزنید که مفهوم اشتراک در هاست چیست. در این روش چند وبسایت از یک سرور استفاده می‌کنند، و در واقع حافظه سرور بین چند سایت تقسیم می‌شود. اکثر سایت‌های اینترنتی از همین نوع هاست استفاده می‌کنند. چرا که نه؟! هم مقرون به صرفه است و هم نیازهای سایت را برطرف می‌کند.

  1. هاست اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

در هاست اختصاصی یک سرور فقط به یک مشتری اختصاص داده می‌شود، و تنها یک وبسایت روی آن قرار می‌گیرد. کاربرد این نوع هاست برای وبسایت‌های بسیار بزرگ با تعداد مخاطب بالا است. گرچه سرور اختصاصی مشکلات راه اندازی و نصب سیستم عامل و … را دارد، اما مزایای زیادی مانند سرعت و امنیت بالا، دسترسی به فضا و پهنای باند اختصاصی و … هم از مزایای آن است.

نوع دیگری از روش اختصاصی، میزبانی هاست (Collocation Web Hosting) است. در این حالت مشتری کاملا مالک سرور می‌شود و نگهداری از سرور را در محل موردنظر خودش انجام می‌دهد.

  1. هاست مجازی (VPS)

این هاست که اتفاقا این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده یک چیزی بین هاست اختصاصی و هاست اشتراکی است. یعنی یک سرور واحد وجود دارد، که از طریق نرم افزارهای مجازی سازی به چند سرور مجازی تقسیم می‌شود که در انحصار مشتری قرار دارد.

فرض کنید هر سرور از نظر فیزیکی تکه تکه شده. و هر تکه به یک مشتری داده شده است. این تکه در مقایسه با هاست اشتراکی استقلال بیشتری دارد، یعنی می‌توانید روی Vps خودتان سیستم عامل و نسخه متفاوت، همچنین نرم افزارهای اختصاصی داشته باشید. از طرفی در مقایسه با سرور اختصاصی هزینه پایین‌تری (حدود یک‌پنجم تا یک‌دهم) پرداخت کنید.

  1. هاست ابری (Cloud Web Hosting)

هاست ابری یکی از آخرین فناوری‌ها در زمینه هاستینگ است، که در واقع مشکلات هاست اشتراکی را حل کرده. در این هاست به جای اینکه از پشتیبانی فقط یک سرور بهره مند باشیم، همواره چندین سرور در حال کار کردن هستند. حالا اگر یکی از آن‌ها در سرویس‌دهی دچار اخلال شد، حداقل یک سرور دیگر برای تحمل بار در دسترس است. مثلا زمانی که سایت شما به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد می‌تواند فورا آن را از ابر بگیرد، و بعد از پایان یافتن کار منابع اشغال شده دوباره آزاد می‌شود. در این روش down time یک سایت به صفر می‌رسد.

مقایسه انواع هاست

  1. هاست رایگان ( Free Web Hosting)

به عنوان مورد آخر، توضیح هاست رایگان را هم اضافه می‌کنم. چرا که در مبحث خرید هاست حتما این نام وسوسه انگیز به گوشتان خواهد خورد! این وصیت را از من بپذیرید که “هیچ ارزانی بی دلیل نیست!” هاست رایگان بیشتر جنبه ی تبلیغاتی دارد و از طرف شرکت‌های هاستینگ به هدف جذب مشتری و تست خدمات ارائه می‌شود. یعنی می‌خواهم بگویم آنقدری نمی‌شود روی آن حساب کرد که سایتتان را به دستان این هاست بسپارید. چرا؟

چون محدودیت نام دامنه، پهنای باند، فضای دیسک، امنیت و … دارد. مثلا در محدودیت دامنه شما نمی‌توانید اسم سایتتان را به عنوان www.novin.com به هاست متصل کنید، و اکثرا دامنه‌ای مانند www.novin.freehost.com  برایتان ایجاد می‌شود (که خب جنبه‌ی خوبی برای کسب و کارتان ندارد.) از طرفی برای تامین هزینه ممکن است تبلیغاتی به سایتتان تحمیل شود، و صفحه سایت شما شبیه صفحه نیازمندی های روزنامه شود! در کل استفاده از هاست رایگان فقط برای افراد مبتدی، پروژه‌های ساده و تست برای برنامه نویسان توصیه می‌شود.

از چه شرکت‌های هاستینگی می‌توانم هاست مطمئن تهیه کنم؟

برای خرید از شرکت‌های هاستینگ، کافی است عبارت هاست یا خرید هاست را در اینترنت جستجو کنید تا با یک بازار از انواع شرکت‌ها مواجه شوید! حالا سوال اینجاست که کدام‌ شرکت هاستینگ خدمات بهتری را ارائه می‌دهد؟

برای جواب به این سوال، ما مقاله‌ی بعدی را به خرید بهترین هاست اختصاص دادیم، که در آن به بررسی و تحلیل شرکت‌های هاستینگ، مقایسه پلن‌ها، قیمت‌ها، دوره‌ها، برخورد با مشتری و … پرداخته‌ایم.

و در آخر…

بحث هاست چیست و مفاهیم اولیه آن همین‌جا به اتمام رسید! امیدوارم با مفاهیم هاستینگ آشتی کرده باشید و با من هم نظر باشید که دنیای ساخت وب واقعا جالب و شیرین است.

برای مطالعه این مقاله از شما تشکر می‌کنم و پاسخگوی هرگونه ابهام و سوال شما در زمینه هاست هستم. امیدوارم با یک هاست و دامنه‌ی مناسب به زودی صاحب قشنگترین سایت‌های دنیای وب شوید.



Source link