بهبود مستمر

کیفیت چیست ؟‌

رسیدن و عبور از انتظارات بیان شده و نشده توسط مشتری .

 

تعریف کیفیت برای مشتریان داخلی و خارجی به وسیله مدل کانو

۱- استاندارد ها و مقررات را بدانید و به مشتری ارائه بدهید. Basic  (آنچه مشتری می خواهد  و می داند.)‌        مثال: اتومبیل نرم و راحت

۲- آنچه را که رقبا به عنوان امتیاز به مشتری میدهند شما هم ارائه نمائید. Expected (آنچه مشتری نمی داند و دیگران به او می دهند.)‌مثال : اتومبیل با تجهزات اتوماتیک

۳- آن چیزهایی که مشتریان انتظارش را ندارند ولی با ارائه آنها مشتری راضی تر می شود. ‌Unexpected  (آنچه مشتریان اصلا نمی دانند ولی با ارائه آنها راضی تر می شوند.)‌مثال : اتومبیل هوشمند

 

فلسفه و الزامات بهبود مستمر : (CPI)

فلسفه بهبود مستمر

یک فرآیند فزاینده که برای ساختن خودش هیچ وقت انتهایی ندارد.

و این بهبود در سطح کلیه کارها انجام می شود. تمام فرآیندها در معرض بهبود مستمر قرار می گیرند و از یک روش سیستماتیک که تاکید بر روش پیشگیری دارد استفاده می نماید تا بتواند از خرابی ها و نواقص جلوگیری نماید.

 

 

 ۵ مورد از الزامات برای بستر سازی CPI   :

 

۱- تعهد مدیریت

واجب است مدیریت بینش و تعهد خودش را در رابطه با بهبود مستمر کتبا اعلام نماید.۰در خط مشی و استراتژی بهبود مستمرهمچنین طرح تجاری سازمان)‌

مدیریت هر سازمان بایستی رهبری CPI  را برعهده گیرد و منابعی را که جهت CPI   نیاز است تامین نماید و دیگر مدیران سازمان را به امور بهبود مستمر ترغیب نماید.

 

۲- تعریف استراتژی بهبود مستمر

این استراتژی لازم است دارای محدوده زمانی باشد. همچنین هدفمند و در راستای طرح تجاری و خط مشی شرکت برای مدتهای کوتاه و معینی تعریف گردد. همچنین دارای برنامه زمانی ( گانت زمانی ) باشد.

در مورد تعریف استراتژی بهبود لازم است این استراتژی همه فهم باشد در ضمن سیستم انگیزش را نیز در بر   داشته باشد.

چهارچیز که باید بیان شود:

۲-۱-تاکید روی مشتری          ۲-۲-به روشهای بهبود مستمر اشاره شده باشد         ۳-۲-درگیرکردن همه پرسنل

۲-۴-تعهد مدیریت

 

۳- تشکیل کمیته راهبری

-به جهت تعریف اهداف استراتژی بهبود مثلا اخذ QS  ۹۰۰۰ (رسیدن به بازارهای خارجی-اخذ قرارداد با ساپکو برای پروژه پژو  ۲۰۶ )‌

–  همچنین تخصیص منابع موجود در سازمان به پروژه ها

– بازنگری بر پیشرفت های تیمی

– تصدیق و صحه گذاری طرح ها

– راه اندازی پروژه های تیمی

 

۴- تعریف اعضاء‌شرکت کننده در کمیته بهبود مستمر 

که اعضاء‌تیم می توانند بین ۵ الی ۷ نفر باشند که عموما در سازمانها افراد ذیل را تشکیل می دهند.

الف-  مدیریت نگهداری تعمیرات ( فنی مهندسی )‌

ب- مدیریت تضمین و کنترل کیفیت

ج- مدیریت طراحی و ساخت

د- مدیریت مهندسی تولید

هـ – مدیریت خرید یا بازرگانی

و- مدیریت فروش و بازاریابی

 

۵- ایجاد انگیزش

ایجاد و بکارگیری انگیزش ها دونوعند:

الف- مالی : اعطای امتیازات مالی به تیم های موفق در پروژه های بهبود مستمر

ب- غیرمالی: تشکر مدیریت از تیم های بهبود مستمر ، ایجاد زمینه های مناسب برای انجام فعالیتهای بهبود مستمر همچنین شناساندن تیم های موفق شرکت در خبرنامه ها و بولتن ها و …

 

تاکید مشتری گرائی در بهبود مستمر

 

– هر فرآیند یک سری مشتری داخلی و یک سری مشتری خارجی دارد.

مشتریان داخلی همان فعالیت بعدی در فرآیند و مشتریان خارجی مصرف کنندگان محصول در خارج سازمان می باشند که بایستی بدرستی مشتریان فرآیند شناخته شوند و بفهمیم مشتریانمان از ما چه می خواهند.

همچنین تا کنون چقدر در برآورد نیاز مشتریانمان موفق بوده ایم.

– پیمانکاران ما به عنوان مشتریان داخلی ما هستند.

برای بالا بردن سطح رقابتی در بازار لازم است که همه فعالیتهایی که انجام می دهیم با بیشترین دقت انجام گیرد و این امر تحقق نمی یابد مگر به وسیله کار صحیح توسط شرکای ما ( پیمانکاران ما) .

حد مالی مشتری گرایی به این مفهوم است که تا زمانی که محصول ما بازنشست می شود چقدر جامعه بابت آن باید بپردازد.(‌بحث گارانتی ۵ ساله برای خودروهای ژاپنی)‌

سطح انتظارات ما از پیمانکارانمان بایستی مشخص و تعریف گردد.

مهمترین جزء‌بهبود مستمر آموزش در قالب تیم است و ایجاد محیطی برای رشد افراد.

 

 

چگونه کلیه افراد  سازمان در CPI   درگیر می شوند.

۱- آموزش کار تیمی به افراد سازمان

۲- آموزش روش حل مسئله برای افراد عضو کمیته بهبود مستمر

۳- تشکیل دادن یک سیستم اقدام اصلاحی

۴- درگیر نمودن افراد در تصمیم گیری های حل مسئله

۵- ایجاد انگیزش در افراد مرتبط با CPI

 

نکته مهم در انتخاب مسائل بهبود مستمر در فرآیندها :

هیچکس ، هیچوقت نمی تواند به فرآیند دست بزند مگر اینکه فرآیند را بدرستی بشناسد.(از متخصصین فرآیند درکمیته بهبود مستمر استفاده نمایید.)

تشخیص دقیق برای بهبود فرآیند و تغییرات را افراد درگیر در فرآیند ارائه می نمایند.( در مورد مشکلات فرآیند، حتی نظر اپراتورهای درگیر با مسئله را بخواهید)

 

شاخص اندازه گیری موفقیتCPI   هزینه کیفیت در مورد مسئله بهبود مستمر می باشد.

– یعنی بهبود مستمر تا چه حد باعث کاهش هزینه های کیفیت گردیده است.

 

چرخه بهبود مستمر چیست؟

 

  • Plan  (طرح) : محصول را بشناس ، مشتری را تعریف کن، فرآیند مرتبط با محصول و مشتری را مشخص کن.
  • DO  ( اجرای اولیه) : اجرای آزمایشی طرح بهبود مستمر در مقیاس کوچک .

 

  • Study یا Check (ارزیابی و مطالعه) :  آزمایش اجرا شده را ارزیابی کنید اگر به هدف رسیدید ،‌ادامه دهید در غیر اینصورت به Plan  برگردید.

 

  • Act   (استاندارد سازی)‌:  ‌استاندارد سازی روش جدید و قدردانی از کسانی که بهبود را انجام داده اند.

۳ دیدگاه‌

  1. محمد گفت:

    موضوع بهبود مستمر در حقیقت ریشه در مبحث کایزن دارد که ظهور آن از ژاپن آغاز شد زمانی که کالاهای ژاپن در آمریکا به کالاهای بنجل معروف بود.
    ژاپنی ها با بکارگیری این استراتژی که بهبود حد پایانی ندارد و با بهبود های کوچک و به تعداد زیاد به کیفیت بالا در محصولات خود تولیدی خود پس از دو، سه دهه رسیدند

    • محمد صدرا گفت:

      به این سیستم بر خواسته از ژاپن است
      خیلی ها کایزن را به عنوان کلید واژه ای که ژاپن را تغییر داد می دانند

  2. محمد صدرا گفت:

    عالی 👍👍👍👌👌👌👌👌

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: